Zwangerschapsklachten en ongemakken tijdens de zwangerschap

Soms is er even geen roze wolk…  Iedere zwangerschap kan anders ervaren worden. De ene fluit door de zwangerschap zonder klachten, een ander ervaart in mindere of meerdere mate klachten en ongemakken. Ook kan er een verschil in ervaring zitten tussen een eerste of volgende zwangerschap. Ieder lijf en iedere zwangerschap is anders.

Het kunnen klachten en/of ongemakken zijn waar je van tevoren misschien nog nooit van hebt gehoord. Ook kan het zijn dat het je dagelijkse activiteiten beïnvloed wat behoorlijk frustrerend kan zijn. Op deze pagina bespreken we veel voorkomende klachten en ongemakken en geven we tips waar mogelijk.

1. Afscheiding tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het normaal dat je meer last van witte, vaginale afscheiding hebt. Dit komt omdat er meer bloed naar het bekkengebied stroomt en de slijmvliezen meer vocht afgeven. Het is dus heel normaal dat je tijdens de zwangerschap meer afscheiding hebt dan buiten de zwangerschap. In de zwangerschap heb je wel wat meer kans op een vaginale schimmelinfectie. Dit is te herkennen aan dikke/korrelige afscheiding, jeuk, branderigheid, naar vis ruikende afscheiding.

Enkele tips:

  • Draag katoenen ondergoed en gebruik zo min mogelijk inlegkruisjes/maandverbandjes.
  • Was jezelf rondom je vagina alleen met water.

2. Aambeien tijdens de zwangerschap

Aambeien komen veel voor bij zwangere vrouwen. Aambeien kunnen ontstaan door obstipatie en door de druk van de baarmoeder. Aambeien kunnen jeuk, branderig en/of een pijnlijk gevoel geven. Soms kan het ook bloeden. Probeer niet te lang te staan, lopen/zitten af te wisselen en obstipatie te voorkomen. Er zijn ook zalfjes (curanol) te krijgen, die de klachten kunnen verminderen.

3. Bandenpijn

De baarmoeder wordt op zijn plaats gehouden door banden. Tijdens de zwangerschap komt er veel spanning op de banden te staan, waardoor je stekende pijn kan voelen.  Bandenpijn kan gevoeld worden in de gehele zwangerschap, en wordt met name na de 20ste week van de zwangerschap gevoeld omdat het kindje steeds zwaarder wordt. Ook plotselinge bewegingen kunnen pijnlijk zijn. Bandenpijn is niet gevaarlijk voor jou of je baby, en komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Heb je plots last van bandenpijn? Probeer rustig in en uit te ademen. Warmte kan ook goed helpen om weer te ontspannen.

Tips om bandenpijn te voorkomen zijn:

  • Niet zwaar tillen.
  • Probeer onverwachte bewegingen te voorkomen.

4. Bekkenpijn/Rugpijn

Sommige vrouwen ervaren pijn in de onderbuik, onderrug en of uitstralende pijn naar de benen. Deze pijn kan afkomstig zijn van het bekken. Er vindt verwerking plaats in het schaambot in het bekken. Dit is nodig voor de bevalling. Daarnaast wordt de baby groter, waardoor de druk op het bekken toeneemt. De combinatie van het verweken en de druk op het bekken kunnen pijnklachten geven.

Veel voorkomende klachten zijn:

  • Startpijn bij het opstaan van bed of stoel.
  • Vermoeidheidsklachten in de bekken.
  • Pijnklachten, pijn steken bij het schaambot, pijnscheuten uitstralend naar de heupen/billen of benen, pijn bij het stuitje en/of lage rugpijn.

Tips bij bekkenpijn tijdens de zwangerschap:

  • Een goede houding kan klachten verminderen. Geef je onderrug voldoende steun bij het zitten.
  • Buig je knieën als je bukt of tilt.
  • Bij het opstaan vanuit ligpositie: draai eerst op je zij, druk daarna je bovenlichaam zijwaarts omhoog.
  • Probeer een balans te vinden tussen bewegen en rusten. Beweging is goed om ergere bekkenklachten te voorkomen, maar op tijd rusten is ook belangrijk. Je kunt dan het beste gaan liggen met eventueel een kussen tussen de benen. Vaak wordt het voedingskussen daarvoor gebruikt, maar een dubbelgevouwen handdoek kan ook.

Mocht je geen baat hebben bij bovenstaande adviezen kun je contact opnemen met een bekkenfysio.

5. Harde buik tijdens de zwangerschap

Wat is een harde buik? Zijn harde buiken gevaarlijk? Veel vrouwen ervaren ‘harde buiken’ tijdens de zwangerschap. Het is een samentrekking van de spier (baarmoeder) waardoor de buik even hard aanvoelt. Een harde buik is een normaal verschijnsel en is niet gevaarlijk voor de baby. Harde buiken komen niet frequent voor en zijn vaak ongemakkelijk maar niet pijnlijk. Heb je regelmatig een harde buik of twijfel je? Neem dan contact met ons op. Warmte kan helpen om te ontspannen.

6. Jeukende buik tijdens de zwangerschap

Door de groei van de baarmoeder komt er veel rek op de huid. Deze rek kan jeuk veroorzaken. Jeuk op de buik is niet gevaarlijk maar wel vervelend. Heb je jeuk op je handpalmen en of voetzolen? Neem dan contact met ons op.

Enkele tips:

  • Menthol koelzalf
  • Houd de huid vet, een droge huid jeukt eerder.

7. Kramp tijdens de zwangerschap

Kramp tijdens de zwangerschap komt vaak voor. Met name kramp in de onderbenen/kuiten is veel voorkomend. Kramp is erg vervelend en pijnlijk. Meestal duurt het enkele seconden of minuten en gaat vanzelf over. De oorzaak van deze kramp komt door groei van de baarmoeder in combinatie met minder bewegen, tekort aan mineralen zoals magnesium, vermoeidheid en een tekort aan vocht.

Het kan helpen om je partner je kuiten of voeten te laten masseren.

Tips om kramp tijdens de zwangerschap te voorkomen:

  • Drink voldoende water
  • Beweeg regelmatig, maar neem ook voldoende rust
  • Sta niet te lang achter elkaar
  • Niet met de benen over elkaar zitten
  • Slaap met een kussen tussen je benen
  • Rek je kuitspieren regelmatig

8. Maagzuur tijdens de zwangerschap

Door de groei van de baarmoeder en hormonen kun je tijdens de zwangerschap last krijgen van brandend maagzuur. Het maagzuur wordt terug omhooggeduwd in de slokdarm, wat een vervelend gevoel kan geven. Wanneer je gaat liggen, kan dit extra last geven. Maagzuur tijdens de zwangerschap is niet gevaarlijk voor jou of je kindje.

Wat kun je doen tegen brandend maagzuur tijdens de zwangerschap?

  • Vla eten.
  • Let op met vet en gekruid eten. Hierdoor maakt je maag meer maagzuur aan wat meer klachten kan geven.
  • Slaap met het hoofdeind omhoog.
  • Vermijd koolzuurhoudende- en/of cafeïne houdende dranken. Let op met zure dranken als jus d’orange en andere vruchtensappen.
  • Eet niet teveel in een keer, maar probeer kleine porties te eten verspreid over de dag.
  • Eet niet vlak voor het slapen gaan.

Tijdens de zwangerschap kun je veilig gebruik maken van maagzuurremmers zoals bijvoorbeeld Rennie of Antagel.

9. Zwangerschapsmisselijkheid

Misselijkheid komt vooral veel voor tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. Sommige vrouwen hebben er helemaal geen last van, terwijl anderen medicijnen nodig hebben. Er is een verschil tussen misselijkheid (ochtendmisselijkheid) in de eerste 3 maanden van je zwangerschap of misselijkheid/hoofdpijn die plots optreedt na de 24ste week van de zwangerschap.

Zwangerschapsmisselijkheid is een vaak voorkomend verschijnsel dat meestal voorkomt in de eerste weken van de zwangerschap. Vaak treedt dit op tussen de 4de en 16de week van de zwangerschap, mogelijk door de stijging van het hormoon hCG. Dit hormoon is erg belangrijk voor de zwangerschap. De misselijkheid is niet gevaarlijk zolang je nog wel voldoende kunt eten/drinken.

Twijfel je over je voeding/vochtinname? Neem dan contact met ons op.

Wat kun je zelf doen tegen de misselijkheid?

  • Eet regelmatig en eet kleine porties. Het is belangrijk dat je bloedsuiker stabiel blijft. Te veel schommeling in de bloedsuikerspiegel kan het misselijke gevoel verergeren.
  • Drink regelmatig steeds kleine beetjes.
  • Bij ochtendmisselijkheid: zet bijvoorbeeld crackers naast je bed zodat je al wat kunt eten voordat je opstaat.
  • Eet niet te vet.
  • Rust voldoende.
  • Gember heeft een positief effect op de misselijkheid, maar helaas heeft het geen effect op het braken.
  • Start al voor de zwangerschap met het gebruik van een multivitaminen, dit kan mogelijk een beschermend effect hebben tegen de misselijkheid en het braken.

Als je heel de dag misselijk bent en daarnaast moet braken zijn er medicijnen die jouw huisarts kan voorschrijven tegen de misselijkheid. Geef het daarom tijdig aan bij je huisarts.

Heb je last van misselijkheid/braken/hoofdpijn die plots komt opzetten na de 24ste week neem dan altijd contact met ons op.

10. Neus- en tandvleesbloedingen tijdens de zwangerschap

Alle slijmvliezen zijn tijdens de zwangerschap beter doorbloed, waardoor je zomaar ineens een bloedneus kunt krijgen. Ook kan je eerder last hebben van bloedend tandvlees. Een bloedneus of tandvleesbloeding tijdens de zwangerschap is ongevaarlijk. Tip: heb je veel last van bloedend tandvlees? Gebruik dan een zachte tandenborstel en eventueel tandpasta voor gevoelig tandvlees.

11. Obstipatie tijdens de zwangerschap

Er wordt meer vocht onttrokken uit de ontlasting, waardoor je last kunt krijgen van verstopping. Probeer veel te drinken (minimaal 2 liter per dag), voldoende te bewegen en eet vezelrijk. Roosvicee Laxo drinken kan helpen. Mocht je bij de genoemde adviezen geen verbetering merken, dan is bij de apotheek het medicijn: lactulose te verkrijgen. Indien je hier ook geen baat bij hebt, neem dan contact op met de huisarts.

12. Spataderen

Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van spataders. Dit zijn verwijde bloedvaten die je vaak in de benen ziet, maar ook voorkomen op de schaamlippen. Spataderen kunnen een zwaar en vermoeid gevoel geven. Heb je last van spataderen? Dan kun je steunkousen laten aanmeten wat de klachten helpt te verminderen. Na de bevalling worden de spataders vaak snel minder.

13. Striae/ zwangerschapsstriemen genoemd

Striae ontstaat door het over rekken van het onderhuids bindweefsel van de huid. Tijdens de eerste zwangerschap krijgt ruim de helft van de vrouwen te maken met striae. Striae zijn eigenlijk onderhuidse littekens. Het worden ook wel zwangerschapsstriemen of stretch marks genoemd. De oorzaak van striae is een combinatie van hormonale invloeden en de snelle groei van de baarmoeder.

Wat kun je zelf doen tegen striae?

Er zijn heel veel zalfjes en middeltjes tegen striae op de markt. Het is helaas niet wetenschappelijk bewezen dat deze middelen ook daadwerkelijk helpen. Het kan natuurlijk nooit kwaad om de huid goed vet te houden, dit kan ook de eventuele jeuk verlichten. De zalfjes zullen de striae niet doen verminderen of voorkomen.

Striae vervaagd na verloop van jaren, maar het zal nooit meer helemaal verdwijnen.

14. Tintelende vingers tijdens de zwangerschap

Het kan voorkomen dat je tijdens de zwangerschap last hebt van tintelingen of een dof gevoel in je handen/vingers. Doordat je tijdens de zwangerschap vocht vasthoudt kan dit druk geven tegen de zenuwen in je handen. Dit is een vervelend gevoel. We noemen dit ook wel het Carpaal Tunnelsyndroom. Het is niet gevaarlijk en verdwijnt meestal snel na de bevalling.

Enkele tips:

  • Drink voldoende, tip: brandnetelthee is vocht afdrijvend
  • Eet bleekselderij, tip: ook dit is vocht afdrijvend

15. Vaak moeten plassen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het normaal dat je vaker moet plassen. De oorzaken hiervan zijn de druk van de baarmoeder op de blaas en het effect van de zwangerschapshormonen. Ook is het mogelijk dat je ongewild urineverlies hebt. Om dit te beperken, kan je dagelijks je bekkenbodemspieren trainen. Merkt je dat je naast het vele plassen ook buikpijn en/of pijn bij het plassen voelt? Neem dan contact op met de huisarts om je urine te laten controleren. Het is mogelijk dat je een blaasontsteking hebt.

16. Vermoeidheid

Bijna alle vrouwen ervaren in meer of mindere mate vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Dat is ook niet gek, er groeit een heel nieuw leventje in je buik. Dit kost veel energie. Je mag er dan ook gerust aan toe geven: je lijf heeft tijdens de zwangerschap nou eenmaal meer rust nodig. Bij 11 weken krijg je van ons een formulier voor het bloedonderzoek waarbij onder andere het Hb (ijzergehalte) bepaald wordt. Zo weten we zeker dat je geen bloedarmoede hebt. Dit onderzoek wordt herhaald bij 30 weken. Heb je tussentijds last van extreme vermoeidheid? Geeft dit aan tijdens de controle, zo nodig kan er een extra bloedonderzoek worden gedaan.

17. Vocht vasthouden tijdens de zwangerschap

Het kan voorkomen dat je tijdens de zwangerschap vocht vasthoudt in de handen/voeten en of benen. Dit is een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap en wordt vaak tegen het einde van de zwangerschap gezien. Door de hormonale invloeden, de groei van de baarmoeder en soms ook het weer kan het zijn dat je vocht vasthoudt.

Wat kun je zelf doen om het vocht te verminderen?

  • Leg je benen hoog zodra je gaat zitten of liggen door bijvoorbeeld je benen op een krukje te leggen of een stoel tegenover je.
  • Drink voldoende. Drink eventueel brandnetelthee, dit werkt vocht afdrijvend.
  • Eet bleekselderij, ook dit werkt vocht afdrijvend.
  • Voetreflextherapie: hierbij kan het vocht uit de voeten/benen worden gemasseerd en de doorbloeding verbeteren. Ook kan je jouw partner vragen om je voeten en kuiten te masseren.

Meer informatie over je zwangerschapsklachten?

Heb je overige vragen over je zwangerschapsklachten? Ervaar je klachten die hier niet tussen staan of ben je ongerust? Neem dan contact met ons op voor meer informatie; of maak een afspraak voor ons spreekuur; wij helpen je graag verder.